Hoe gebruik je een yogablok?

Het kan heel fijn zijn om een hulpmiddel te gebruiken als yogi of yogini. Of je nu een pro bent of je begint net met yoga, een bolster, een yogariem en een yogablok kan je net dat extra geven in je yoga. Een van de meest bekende yogaprops of hulpmiddelen is het yogablok. Maar hoe gebruik je nou een yogablok?

Hoe gebruik je een yogablok?

yoga met yogablok

Hoe gebruik je een yogablok. Het yogablok heeft verschillende kanten, waardoor je kunt spelen met verschillende hoogten. De meeste yogablokken zijn namelijk rechthoekig en hierdoor kun je gebruik maken van 3 verschillende hoogten. Gaat de oefening makkelijker, dan kantel je het blok waardoor de afstand tot de grond kleiner wordt. Heb je wat meer moeite, dan kantel je het blok zodat je gebruik kan maken van de hoogste stand. Je kunt het yogablok zien als steuntje waardoor je bepaalde asana’s makkelijker uit kunt voeren en vervelende blessures voorkomt.

Een yogablok kan op verschillende manieren worden gebruikt. Over het algemeen is het zo dat een yogablok ervoor zorgt dat jij bepaalde yogaoefeningen makkelijker, beter en veiliger kunt uitvoeren. Bijvoorbeeld als je nog niet lenig genoeg bent om met je handen op de grond te komen, helpt het blok je om toch de oefening te kunnen doen. 

Niet alleen voor beginners!

Een yogablok kan je juist ook ondersteunen als ervaren yogi of yogini. Met de toevoeging van een blok aan je practice kun je de houdingen intensiever maken. Door bijvoorbeeld je voet op een blok te leggen tijdens zittende houdingen of wanneer je bij de uitvoering van de duif je voorste been op een blok legt, intensiveer je de houding. Zo is een blok voor iedereen een praktische toevoeging. 

Asana’s met yogablokken

Je kunt de yogablokken gebruiken bij de uitvoering van heel veel asana’s. Zelf gebruik ik het blok bijvoorbeeld ook om op te zitten. Als je hoger zit is het makkelijker de knieën naar beneden te krijgen en de natuurlijke curve in je ruggengraat te behouden. Hieronder heb ik een aantal houdingen omschreven waar je gebruik kan maken van een blok, maar er zijn veel meer mogelijkheden.

Halve maan:        

Bij de halve maan kan een yogablok heel handig zijn om meer lengte te creëren in het lichaam. Om in de houding te komen plaats je een blok onder de hand die naar de grond gaat. Kies zelf welke kant het beste werkt voor jou. Ga rechtop staan met je voeten op schouderbreedte. Daarna draai je je voet 90 graden en stap verder uit. Buig dan door naar links met een gebogen knie. Je linkerhand komt dan op de grond of op het blok en breng dan het gewicht op de linkervoet. Zet je rechterhand in je zij en til je rechterbeen gestrekt op. Daarna strek je je rechterarm naar het plafond en adem rustig door. 

Hurkzit:                 

Het lijkt zo makkelijk, maar het blijkt voor veel mensen een enorme uitdaging. Met een yogablok onder je billen heb je net een extra steuntje en vandaaruit kan je oefenen naar de uitvoering zonder blok. Soms helpt het al om de voeten iets verder uit elkaar te zetten of om een opgerold dekentje onder je voeten te leggen. Om in de houding te komen zet je je voeten iets uitgedraaid op heupbreedte. Verder mag ook, dan openen de heupen verder. Op een uitademing kom je dan naar beneden in de hurkhouding. Breng je handen voor je borst met de handpalmen tegen elkaar en zorg dat de armen ongeveer in een hoek van 90 graden zijn. Duw dan met de bovenarmen tegen de binnenkant van de knieën, zodat je de voorkant van je lijf goed strekt en de borst opent.

Diverse opties:  

Uiteraard kun je een yogablok ook goed gebruiken bij de brug, de draak en ook bij de uitvoering van de kraai. Je kunt dan op een blok gaan staan, zodat het makkelijker is om de ellebogen richting de oksels te brengen. 

Bakansana met blok

Welk blok is geschikt voor mij?

Welk blok het beste bij jou past is eigenlijk een kwestie van uitproberen. Er zijn verschillende formaten en verschillende materialen beschikbaar. De meest gebruikte materialen zijn foam en kurk, maar er zijn ook yogablokken van bijvoorbeeld bamboe. De blokken van foam voelen zacht en zijn licht van gewicht, ideaal om mee te nemen naar je yogales. De blokken van kurk zijn wat steviger en zwaarder. Ikzelf geef de voorkeur aan kurk, omdat het gewicht er ook meteen voor zorgt dat het blok minder makkelijk schuift en het oppervlak wat ruwer is. Hierdoor heb je net iets meer grip en bovendien is het kurkblok ook duurzamer.

Gun jezelf het steuntje van een yogablok! Je zult er echt profijt van hebben, of je nu een ervaren yogi bent of een beginner. Als laatste wil ik je de tip geven om twee yogablokken te gebruiken, zodat je deze aan beide zijden van de yogamat kan zetten en niet steeds hoeft te schuiven.

Inmiddels heb je een antwoord op de vraag: Hoe gebruik je een yogablok? Wil je een yogablok aanschaffen, dan kan je terecht in onze webshop! We hebben zowel kurk als foam blokken voor je.

 Manduka yogablok foam grijs gestreeptYogablok van kurk klein formaat

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

0